יום שישי, 30 בדצמבר 2011

ימין או שמאל - מוקדש לאסי באהבה.

את הטור הזה ביום הלפני אחרון של השנה החלטתי להקדיש לנושא "ימין ושמאל" וכיצד מונחים אלה נוצרו.
גילוי נאות , רוב הכתוב כאן יהיה מועתק מפינתו של בלדד החושי "חוזר עם תשובה" מכלכליסט והטור נכתב בעקבות שאלה של קורא אשר שאל מדוע השמאל מזוהה עם נכונות לוויתורים מופלגים והימין מזוהה עם סירוב עיקש לוותר על משהו.
ובכן המנהג לקחת דבר מורכב כמו דעות של אנשים ולחלק אותו ל 2 קטבים הינו עתיק יומין אך השמות "ימין" ו"שמאל" בהקשר פוליטי חדשים יחסית ומקורם באסיפה שילדה את המהפיכה הצרפתית.
השנה היא 1789. המצב בצרפת קשה . משבר כלכלי. אנשים רעבים. המלך מכנס ועידה בה מיוצגים 3 המעמדות של צרפת: כהני הדת, האצולה, והמהעמד השלישי- כלומר כל השאר.שני המעמדות הראשונים, שנמצאים בשלטון, אינם חפצים בשינוי. יש הרבה דיבורים, מסקנות ואולי אפילו לקחים, אבל איכשהו המעד השלישי עדיין נדפק. בתגובה קמה אסיפה לאומית של המעמד השלישי.
באסיפה הזאת נאמני המלך והדת התגודדו לימין המלך ואלו שדאגו לפשוטי העם התגודדו משמאלו. נראה שלא היה פה תכנון מראש. מישהו פשוט בחר צד. הימניים התנגדו לעניין הצדדים אך לשווא. המונח הגיע לעיתונות ומשם התפשט.
לבסוף בעקבות האסיפה הזאת החלה מהפיכה שבעקבותיה התחולל מרחץ דמים כזה שעד היום מלכים מפחדים להרים ראשם יותר מדי פן סופו יהא מופרד מגופם.
לימים, הרבה גופים פוליטיים חולקו לימין ושמאל. באופן כללי, הימין מייצג את המעמד השליט שמרוצה מהמצב הקיים ולכן הוא שמרן ומסורתי והשמאל הוא זה שדואג לפשוטי העם ולמנוצלים, ולכן לעיתים קרובות הוא מהפכני. אך זו רק הכללה כמובן. אין חוקים אמיתיים.
אצלנו בישראל היפוך תפקידים. השמאל נתפס לאורך שנים כאליטיסטי, בעוד הימין זוכה באופן מסורתי לתמיכת פשוטי העם. אולי זה כי אצלנו הנושאים החברתיים תמיד נדחקו לשוליים מפני הביטחוניים. אולי גם לשמאל לא היה זמן לדאוג לעניינים חברתיים הרי הוא כל הזמן דואג רק לילדים בעזה ???!!! או שזכרונם של מצביעי הימין קצר או שאולי השמאל מזוהה עם אשכנזים והימין (ליכוד) עם עדות המזרח. מי יודע?
לסיכום, רבים מחוקרי מדע המדינה סבורים שהחלוקה לימין ושמאל כבר לא משמעותית כי הנושאים פשוט מורכבים מידי. נראה לי שזה אחת על כמה וכמה נכון לישראל.
שבת שלום  ורק אהבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה