יום שני, 19 בדצמבר 2011

רכבת

לפעמים אני תוהה איך זה יכול להיות שמדינה שקיימת 63 שנים , מודרנית ומתפתחת שהוציאה 10 זוכי פרס נובל ( 6 מהם במדעים) שלה אחד מהצבאות המתקדמים בעולם, חברה ב OECD , בעלת תעשיית הייטק מושא לקנאה של שאר המדינות המפותחות בעולם, אנשי מקצוע מצטיינים בתחומי ההנדסה ,גוש אורבני עצום ועשיר ( גוש דן ) ובעלת שטח קטן יחסית לגודל האוכלוסיה יש מערכת תחבורת רכבות כה מפגרת שאפילו  בעולם השלישי אין וזאת למרות ההשקעה הענקית של ממשלות ישראל בתחום זה בשנים האחרונות.
להלן מס' דוגמאות שאספתי מן העיתונות:

תקלה קשה: שיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ

זוהי רק רשימה חלקית כמובן ורק מהשנה הזאת. יכולתי להמשיך עוד ועוד.
מה הבעיה ברכבת ישראל?
האם הפרטה היא הפתרון?
רכבת ישראל היא חברה ממשלתית וכמו הרבה חברות ממשלתיות היא מתנהלת ביעילות נמוכה. כשבעל הבית הינו הממשלה לא נשקפת סכנה למקום עבודתך כי אין איום פיטורין מעל צווארך מה גם שהינך מגובה בועד חזק וכוחני. כשבעל הבית הינו הממשלה לא רק העבודה אינה יעילה אלא גם התכנון אינו יעיל וקלוקל. ( זוכרים את בזק לפני ההפרטה?)
איפה עוד נשמע על סגירת כל הקוים לדרום עקב עבודות תשתית ולתקופה כה ארוכה? והמצחיק הוא שזה קורה יותר מפעם אחת . איפה נשמע על נהג קטר שהיה מעורב בתאונה ומסרב ללכת להעיד או בעובדי רכבת שהשהפילו את השר ומנעו פתיחת תחנה, שסרבו לפתוח דלתות בתחנה לאות מחאה וגרמו פניקה במיוחד לאחר תקרית השריפה בה הדלתות סרבו להיפתח.
ובכן, הנהלה שהינה מינוי פוליטי, ועד חזק , מוסר עבודה הסתדרותי ותודעת שרות לקויה הביאה את רכבת ישראל למקום שאולי שווה לעבוד בו אולם סיוט להשתמש בשרותיו.
יצא לכותב שורות אלה להשתמש בשרותי הרכבת במשך תקופה די ארוכה בקו נהריה חיפה. היו ימים שהעדפתי מוניות שרות למרות הפקקים הנוראים, רק לא להיכנס לרכבת. מנגד יצא לי גם להשתמש בשרותי הרכבת במקומות שונים בעולם.
בטוקיו יש תחנת רכבת אחת בו עוברים יותר מ 3 מליון אנשים מידי יום. בתחנה אחת. עברתי בתחנה זו מידי יום במשך 3 חודשים וחצי ומעולם הרכבת לא הגיעה באיחור או לא יצאה בזמן.
נסעתי גם בגרמניה, בשבדיה, אנגליה ועוד מקומות ובכולן זאת היתה חוויה נעימה , אפילו בויאטנם.
האם ההפרטה היא הפתרון המוחלט. המתנגדים מביאים כדוגמה אין מערך הרכבות באנגליה שלאחר ההפרטה הדרדר. יכול להיות שהם צודקים ושם זה לא הצליח אולם באנגליה הרכבת מפותחת לאין שיעור מאשר בישראל והאנגלים היו רגילים לכוון את שעוניהם עפ"י זמן ההגעה של הרכבת מה שלא ניתן לטעון במקרה דנן.
אני מבין את הועד, בעל בית חדש אשר ידרוש מהם לעבוד קשה יותר ואולי גם עפ"י חוזים אישיים עם מדידה אישית לכל עובד. מה הם משוגעים?
זוכרים את נמלי ישראל, כמה זמן המתנו לקו טלפון,רשות השידור - ערוץ 1 . זה מה שקורה כאשר המדינה מנהלת את העניינים.
הפרטה של רכבת ישראל הינה בלתי נמנעת או ניקוי אורוות מהמסד עד הטפחות והתחלה חדשה. אוכלוסיית ישראל גודלת במהרה והתשתיות הקיימות לא יוכלו לעמוד בעומס ללא רכבת יעילה וחזקה.
אגב אנקדוטה , בבודפשט קיימת רכבת תחתית מ 1896 וקדמה לה רק הרכבת התחתית של לונדון .

תגובה 1: